måndag 7 november 2011

Kunglig Vintage!

Jag har haft några fantastiska dagar i Stockholm. Jag stormtrivs verkligen där i storstadspulsen, men sen är det lika skönt att komma hem till "lilla" Vara igen.
Jag gjorde bla annat ett besök på Livrustkammaren och tittade på utställningen Kunglig Vintage.

Det var en färgsprakande upplevelse av svensk tillverkade couture klänningar från 50, 60 och 70-talet i finaste material.

Märtha skolan
Sömnads skola i Stockholm som öppnade 1927 och blev Kunglig hovleverantör.
Hade täta förbindelser med Dior, Chanel och Balenciaga.

Augusta Lundin
Sveriges första internationellt kända designer.
Den mest berömda modeskaparen före 1900-talet.






Eftersom jag själv är väldigt svag för 60-talets mode fick dessa plagg mina ögon att vila länge av beundran.


NK.s Franska damskrädderi hade sin glans period på 50-talet då haute couture var som hetast.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar